söndag 4 november 2012

Blod


Mosquiterna är aggressiva. Det verkar som att kuren mot Filariasis som jag tog I söndags har triggat mosquiterna att bita mig än mer. De små rackarna är väldigt snabba och inte som svenska myggor att de cirkulerar omkring och surrar utan de här flyger direkt på och sticker mig direkt. De sticker mig på jobbet, I sängen, när jag går till och från gymmet eller poolen eller jobbet och de sticker mig vid havet. Det har regnat mycket och det är säkert därför de är många och då blir jag som alltid blir myggbiten extra utsatt här. Mina lakan har blivit lite blodiga.
Idag tog jag en morgonpromenad till stan via Suva Point längs havet. Skönt att gå tidigt innan det är så mycket trafik som förpestar luften. Jag är inte ensam och de flesta utbyter morgonhälsning med mig. Det är trevligt att få ett leende. Polisen är ute och övar och det är en frivilligövning på ett ställe. Ett tjugotal män informeras om något, på fijianska så jag fattar nada. Tittar lite extra på närpolisstationen och ser deras vägspärrutrustning som finns ute vid vägkanten. Det ser likadant ut vid alla närpolisstationer. Det finns sådana I varje stadsdel I Suva men inte på landsbygden. Här är polisen alltid närvarande på det sättet. I city är trafikpolisen aktiv och synlig. Polisbilar syns också I stan liksom på vägarna utanför stan. Det är en provisorisk regering här och ett nytt parlamentsval ska hållas 2013 eller 2014…
Tropiska nätter och uppåt 30 grader på dan trots att solen inte visar sig. Den döljer sig bakom tjocka grå moln. På natten är det dock nästan stjärnklart och månen är nästan full.
Ljuden här har jag reflekterat lite över. Bilar förekommer nästan hela dygnet, bussar företrädesvis under dygnets ljusa timmar d.v.s. nu mellan 6am och 7pm samt på kvällarna. Hundarna hörs hela natten och det gör även de flygande rävarna (Fruit bats). Fåglarna går helt på ljuset och de är totalt regelbundna. Men varför börjar de inte sjunga samtidigt? Det är alltid samma art som börjar och någon minut senare kommer nästa art. Flabbande fijianer hörs framför allt sent på kvällen. Den senaste veckan har smällare detonerat hela kvällarna. Fijiindierna firar Diwali I förväg. Det är helgdag först 13 november p.g.a. Diwali. Idag när jag gick till stan kunde jag höra havet från revet som ligger minst 500 meter från stranden. Det kändes skönt och gjorde att känslan av smuts och elände nere vid havet här I stan mildrades betydligt. Om man kunde lägga trafiken en gata upp från stranden och rensade stranden från alla sopor och annat skit så skulle Suvas seaview kunna marknadsföras som ett turistmål. Men det kommer de aldrig att göra.
Hur kan man urskilja en turist bland ett antal t-tröjeklädda personer i Suva? Jo, det är enkelt. Turisten har ingen reklam på sin T-tröja. I princip alla fijianer är som levande reklampelare. Oftast från något företag men även från sin arbetsgivare eller från något statligt projekt. Ytterligare en baksida av att allt är sponsrat. Trist att se Vodafonereklam överallt även om deras nomad fungerar helt perfekt tillsammans med min dator. Teven är likadan. Ständiga reklaminslag blandat med sport, statliga nyheter, utländska kanaler som sänder internationella nyheter: en australiensisk, en tysk och så den bästa Al-Jazzera …och så förstås alla dessa religiösa program företrädesvis från USA.
Min ursprungliga bild av Fiji som ett utvecklingsland påverkat av engelsmännen med en fantastisk natur I form av regnskog och sandstränder med kokospalmer här fått sig ett antal rejäla törnar. Just nu är det förhärskande intrycket från Suva avgaser, sopor, reklam och kyrkor. Mitt intryck från landsbygden är helt annorlunda: natur, Söderhavet, fiskar, fåglar, havets och vindens ljud. Gemensamt är den låga levnadsnivån men livskvaliteten borde, som jag förstår det, vara mycket högre på landsbygden än I Suva om man bortser från en tid av högskoleutbildning som lättast kan fås I Suva. Jag är väl införstådd I människors önskan att få ett bättre liv och man tror att vägen mot detta är att flytta in till stan. Jag tror inte det, men jag har full respekt för deras uppfattning. Lätt för mig att säga…
Jag har inte så mycket erfarenhet av och kunskap om hur utbildningsväsendet ser ut I andra länder och hur människorna väljer bland vilka valmöjligheter men här verkar det så väldigt amerikaniserat. Valalternativen science eller social science är I mitt tycke smart. Jag tycker att det är så under förutsättning att man kan erbjuda kunskapsinhämtande till alla studerande och att de förväntas delta aktivt. Många ser utbildning som det enda sätt att förändra sin situation och jag tror definitivt att de har rätt I det. Jag tror dessutom att med den principen att alla läser teoretiska ämnen kommer att bidra till att kunskapsnivån I Fiji kommer att höjas och det är bra med tanke på framtidens utmaningar. Tänk om skolpolitiker I Sverige kunde vara lika framsynta och våga ställa krav på våra ungdomar. Konstigt att det inte finns några skoltrötta här!
Jag läste I lokalbladet Smålandsposten idag att några flyktingbarn på Öland har förvägrats att äta skollunch. Utan att ha satt mig in I fallet så är min klara uppfattning att den som fattat det beslutet måste se till att ha skyddshjälm på sig när det är Gröngölingar och Spillkråkor I närheten. Denne någon har aldrig hört talas om det I Fiji så vanliga ordet och vanliga företeelsen sharing. Det är självklart att dela med sig. Jag kan ju få uppfattningen att Ölandsbron inte finns och att inavelns konsekvenser slår hårt mot de svaga. Något sådant skulle aldrig kunda hända på den här ön. Det beror kanske på att det inte går att bygga en bro hit och därför har människorna fått lära sig att agera annorlunda. Greppa logiken I den meningen om du kan!
Som jag skrivit några gånger tidigare så finns det baksidor av all sponsoring men till spronsring I form av sharing finns minsann inga baksidor. Jag rättar härmed mig själv!
Förlängningen av tanken här blir att det kanske är bättre att människorna får klara sig själva utan en skattefinansierad överhet som fattar korkade beslut om fördelningen av den enligt lagstiftningen reglerade kommunalskatten. Att sänka skatten och låta människor tillsammans klara livets vedermödor kan säkert ofta vara bättre än att finansiera ett modernt frälse.
I Sverige är det så ibland att finansiering av frälset kombineras med sharing och det är inte lite obetänkt; det är mycket obetänkt. Så kan det gå till när man förhandlat sig ifrån ansvarstagande och inte har en hiss som går ända upp… Man ropar på någon annan. Jag blir styrkt I min uppfattning att vi svenskar är olika de flesta andra I de allra flesta hänseenden. Hur mycket invandring ska det egentligen behövas för att detta ska ändras? Eller räcker det med att bättra på utsikten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar